Ontwikkelen met aandacht: Timpaan & Bruynzeel Keukens
Daar doen we het voor.’’ Aldus Oscar Kamerbeek, verkoopmanager bij Timpaan. Maar wat betekent dit voor de werkwijze van de organisatie? En de manier waarop ze samenwerkingen aangaan? Oscar vertelt graag meer over de werkwijze van Timpaan én de keuze voor Bruynzeel Keukens als samenwerkingspartner.
Geen aandeelhouders
Timpaan is niet zomaar een ontwikkelaar. De rendementen komen niet terecht bij aandeelhouders, maar vloeien terug in een stichting. Deze stichting investeert in maatschappelijk relevante projecten waar grote behoefte aan is, maar die soms moeilijk te financieren zijn. Dit kunnen projecten zijn voor bijvoorbeeld starters, senioren en zorgbehoevenden. Daarnaast investeert Timpaan in meer woonkwaliteit. Oscar: ‘’We ontwikkelen in de menselijke maat. Geen woonwijken die volgepropt staan met huizen. We zijn bezig met projecten van 20 tot maximaal 400 woningen in verschillende woontypologieën. Dit is een werkwijze die we al vele jaren hanteren en daar zijn we trots op!’’
Oscar Kamerbeek:
‘’We staan door onze werkwijze en projecten bekend als de sociale ontwikkelaar. Toch hebben we om die sociale projecten te kunnen ontwikkelen, juist ook commerciële projecten nodig. Als je kijkt naar onze organisatie valt op dat vrijwel iedereen een achtergrond heeft in de wereld van wooncorporaties. Het sociale aspect is en blijft heel belangrijk.’’
Focus op woongenot
‘’Prijsoptimalisatie is belangrijk, maar er zijn nog zoveel meer factoren die enorm belangrijk zijn. Zo staat kwaliteit bij ons voorop. En willen we ook bijdragen aan de openbare ruimte en het woongenot van toekomstig bewoners. Zo kijken we bij de ontwikkeling ook naar de stand van de zon. Hoe zorgen we ervoor dat woningen goed in de zon liggen, zodat bewoners kunnen genieten van hun tuin? Deze ligging draagt ook op een andere wijze weer bij: doordat de woningen in de zon liggen, kan er zonne-energie worden opgewekt. We proberen onze woningen sowieso zo energieneutraal mogelijk te ontwikkelen. Door deze werkwijze komt het weleens voor dat je 1 of 2 woningen minder bouwt. Factoren als woongenot, kwaliteit en duurzaamheid wegen op dat moment zwaarder.’’
Samenwerkingen met betrouwbare en sterke merken
Sinds begin 2018 werkt Timpaan samen met Bruynzeel Keukens. Er waren meerdere redenen om voor Bruynzeel te kiezen. Oscar: ‘’Timpaan werkt samen met betrouwbare en sterke merken. Daarnaast vinden we het belangrijk om ook in onze samenwerkingen naar het sociale aspect te kijken. Wat kan deze partner betekenen voor onze klanten? En wat doen zij al op het gebied van duurzaamheid? Bruynzeel keukens produceert CO2 neutraal, heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en het is een sterk merk. Het meest onderscheidende vind ik echter het prijsbeleid naar klanten toe. Kopers moeten een goed aanbod krijgen dat niet onderhevig is aan allerlei prijzen. Dat een klant niet hoeft te onderhandelen, vind ik erg prettig. Bruynzeel is daarin eerlijk en transparant.’’
Oscar Kamerbeek:
‘’Ik wil niet dat een klant een andere prijs betaalt voor de keuken dan zijn buurman. Met het prijsbeleid dat Bruynzeel hanteert, weten klanten waar ze aan toe zijn. Door deze transparante manier van verkopen, geeft Bruynzeel een goed signaal af naar een klant. Het is een hele ontspannen manier van aankopen. Er wordt echt gekeken naar welke keuken past binnen de ruimte, wensen en het budget van de klant in plaats van het urenlang onderhandelen aan tafel. We vinden het daardoor ook belangrijk om met een partner als Bruynzeel zaken te doen: ze zijn betrouwbaar en eerlijk.’’
Mooie kwaliteitskeukens voor iedereen
Oscar Kamerbeek:
‘’We willen bij elke woning zoveel mogelijk kwaliteit bieden. Bij het laag- en middensegment is Bruynzeel al bekend. Ik krijg de indruk dat men Bruynzeel nog niet altijd associeert met luxe, terwijl ze juist ook voor het hogere segment hele mooie, kwalitatieve keukens kunnen produceren. Ik denk dat wanneer de eindgebruiker daadwerkelijk de Bruynzeel winkel bezoekt en ziet- en hoort wat er mogelijk is, zeker enthousiast zal raken van de mogelijkheden binnen Bruynzeel Keukens.’’
Vereniging van eigenaren 2.0
‘’Een van onze projecten waar ook Bruynzeel Keukens bij betrokken is, is de Kleine Weelde. Dit is een kleinschalig project waarbij wederom het sociale aspect erg belangrijk is. We geloven dat wanneer je toekomstig bewoners al vroeg bevraagd en weet wat hun wensen zijn en waar ze behoefte aan hebben in de openbare ruimte, je hen al in heel veel behoeften kunt voorzien. Het luisteren naar de klant komt uiteindelijk de kwaliteit van de leefomgeving ten goede. Dit hebben we ook bij de Kleine Weelde gedaan. Je vindt hier bijvoorbeeld een gemeenschappelijke ruimte op het terrein."
Oscar Kamerbeek:
‘’Samen met je buren deel je een aantal voorzieningen. Je kan hierbij denken aan een overdekte buitenkeuken, een kas om biologisch te tuinieren en een oplaadruimte. Voor de toekomst hebben we meer vergelijkbare en vooruitstrevende ideeën. Wat dacht je van een deelauto voor de buurt? We willen naar een vereniging van eigenaren 2.0’’
De klant zoveel mogelijk ontzorgen
Nog voor de start verkoop zitten we met de accountmanager van Bruynzeel om de tafel. Willen we een stelpost of niet? En waar heeft de klant behoefte aan? Samen met de accountmanager kijken we naar het type woning en de verschillende ruimtes. Hoe ziet de keukenruimte eruit en wat is een functionele opstelling? Als we het keukenvraagstuk helder hebben, gaat hij verder aan de slag. Uiteindelijk willen een keuken die perfect past bij de doelgroep. Zowel als het gaat om de prijsklasse als om de uitstraling. In de toekomst streven we er naar om de klant niet alleen op het gebied van keukens, maar ook op andere vlakken zoveel mogelijk te ontzorgen. Hoe fijn zou het zijn als ook de vloer al in de woning ligt?
Oog op de toekomst
‘’We proberen onze activiteiten zoveel mogelijk op de toekomst in te richten. Bijvoorbeeld door veel lokale ondernemers te betrekken om te kijken wat zij in onze projecten kunnen betekenen. Maar ook een Bruynzeel winkel kan gebruikt worden als locatie voor een kopersavond of om een afspraak te organiseren.
In het kader van duurzaamheid kijken we niet alleen hoe we dit in onze bouw en woningen kunnen integreren, maar we willen juist ook kijken naar andere zaken. Door steeds meer online te informeren in plaats van brochures te laten zoeken. En door samenwerkingen aan te gaan, zodat uiteindelijk de hele keten duurzamer is. De samenwerking met Bruynzeel Keukens is daar een goed voorbeeld van.
Communicatie naar (toekomstig) bewoners is cruciaal. We kijken dus nu al wie onze toekomstig bewoners zijn. Waar houden ze zich mee bezig? Wat vinden ze belangrijk? Welke informatie hebben ze nodig? Door te luisteren naar hun wensen, kun je niet allen beter inspelen op hun wensen, maar ook beter informeren. Waar moet je aan denken bij het kopen van een woning? Kun je dit zelf? Doe je dit met buurtbewoners? Het woonproduct is erg belangrijk, maar je moet mensen ook informeren. Het verhaal moet kloppen. Je wil mensen een totale woonbeleving kunnen bieden. En naar die totale woonbeleving, waarin we de hele keten mee hebben, streven we!"
Weten wat Bruynzeel voor jou kan betekenen? Neem contact op met een van onze accountmanagers. Meer weten over het project de Kleine Weelde? Bekijk dan de website.